نمایشگاه مجازی و نمایشگاه فیزیکی کتاب مکمل یکدیگر هستند
نمایشگاه مجازی و نمایشگاه فیزیکی کتاب مکمل یکدیگر هستند مریم سادات ظهوریان، مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر، با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: ما در تمام عرصهها از جمله صنعت نشر به این ضرورت پی بردهایم که باید از شکل سنتی خارج شویم و به سمت فناوریهای نوین حرکت کنیم و در پروسههای مختلفی مثل مجوز نشر و فرایندهای پس از آن باید از فضای مجازی بهره بگیریم.
فروش اینترنتی
ظهوریان فروش اینترنتی، تبلیغات کتاب در فضای مجازی و استفاده از ظرفیتهای الکترونیکی را لازمه توسعه کار نشر دانست و عنوان کرد: از سوی دیگر ناشران الان با نقصان و کسری در کار پخشیها روبرو هستیم لازم است که با بخشهای آنلاین و الکترونیک همکاری داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه لازم است ناشران از این فضای مبهم خارج شوند و به مدد فضای مجازی کار خود را گسترش دهند، گفت: ما باید تلاش کنیم سختیها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و در این مسیر عدم برگزاری نمایشگاههای فیزیکی کتاب قدم و تحول بزرگی برای ناشران ایجاد کرد تا از فضای مجازی بهره بیشتری بگیرند که نمایشگاه مجازی یکی از این تحولات بود.
ظهوریان تاکید کرد: من حدود 19 سال حضور مستمر در نمایشگاه فیزیکی کتاب داشتم ولی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران که سال گذشته برگزار شد، از جهت ایجاد انگیزه برای ادامه کار و فعالیت بسیار راضیتر بودم.
مزایای نمایشگاه مجازی کتاب
توسعه ویترین آنلاین
ظهوریان در پایان صحبتهای خود بر لزوم توسعه ویترین آنلاین کتابها تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت پخش نامناسب کتابها و نگرانی ناشران با وجود زحمت تولید محتوا و هزینه برای تولید کتاب، ویترین آنلاین و فضای مجازی میتواند بخش عمدهای از دغدغههای ناشران را کم کند.
وی افزود: تا زمانی که کتاب به دست مخاطبان نرسد و در جامعه هدف اثرگذار نباشد، همه زحمات نویسنده و مترجم و ناشر بیفایده است و بنظرم خرید آنلاین و برخط از جمله نمایشگاههای مجازی کتاب میتواند حضور آثار فرهنگی مختلف را به اطلاع مخاطبان برساند.