مقالات

بازاریابی کتاب – راهکارهای فروش کتاب

بازاریابی-کتاب

هدف از انتشار کتاب

با توجه به هدفی که از انتشار کتاب خود دارید باید شیوه چاپ آن را انتخاب کنید. برای مثال اگر کتاب خود را با هدف ارتقای رزومه به چاپ می رسانید، چاپ چند نسخه و به ثبت رساندن رسمی کتاب برای شما کافی است.

اما اگر می خواهید کتاب شما به فروش برسد باید به روش های بازاریابی کتاب توجه کنید. نگارش، چاپ و انتشار کتاب در کتابفروشی های سطح شهر برای به پرفروش شدن یک کتاب کافی نیست. نکات زیادی باید برای پرفروش شدن یک کتاب رعایت شود که در این بخش به برخی از مهمترین ها خواهیم پرداخت.

اهمیت محتوای کتاب

یکی از نکات بسیار مهم در فروش کتاب، محتوای آن کتاب است. اگر کتاب شما تمام ویژگی های لازم را داشته باشد اما محتوای آن توجه ها را به خود جلب نکند قطعا با فروش خوبی مواجه نخواهد شد. البته نمونه های زیادی وجود دارد که مخاطب تحت تاثیر تبلیغات اقدام به خرید کتاب کرده و اما پس از خواندن از خرید خود رضایت نداشته است. در نتیجه شاید در مقطعی کوتاه کتاب شما به فروش خوبی دست پیدا کند اما این محبوبیت گذرا خواهد بود و شاید تاثیر منفی در کارهای بعدی شما داشته باشد. پس اولین و مهمترین فاکتور برای فروش یک کتاب محتوای آن است.

بازاریابی-کتاب

بازاریابی-کتاب

وقتی شما کتاب خود را چاپ کرده و آن را در کتابفروشی ها عرضه می کنید، کسی از محتوای درونی کتاب خبری ندارد، از این رو مخاطب در نگاه اول به عنوان و جلد کتاب شما توجه می کند. جلد کتاب همچون ویترین آن است که باید توجه مخاطب را به خود جلب کند. طراحی جلد حرفه ای و عنوان مناسب یکی از دیگر از عواملی هستند که به فروش کتاب کمک می کنند. کتاب شما باید میان هزاران کتاب دیگر در کتابفروشی بدرخشد و توجه ها را به خود جلب کند که این موضوع نیز کار بسیار دشواری است. از این رو سایر راه های بازاریابی کتاب را نیز باید در نظر بگیریم.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

این روزها افراد زیادی در شبکه های اجتماعی اعم از توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و غیره عضو هستند و روزانه ساعات زیادی را صرف جستجو در این پلتفورم ها می کنند. تبلیغات در شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر دیده شدن کتاب شما دارد. استفاده از هشتگ های مناسب، تبلیغ کتاب توسط اینفلوئنسرها، معرفی کتاب در شبکه های اجتماعی مختلف باعث می شود تا کتاب شما توسط کاربران زیادی دیده شود و آن ها را به خرید این کتاب ترغیب کند. همچنین تبلیغ کتاب در سایت های مشهور که در زمینه کتاب و یا فروش اینترنتی کتاب فعالیت دارند نیز راهکار بسیار موثری است.

در نهایت نیز چاپ کتاب توسط انتشارات معروف و شناخته شده نیز به فروش کتاب کمک بیشتری می کند. اما بسیاری از ناشران شناخته شده ریسک چاپ کتاب های نویسندگان تازه کار را به جان نمی خرند، پس بهتر است روی این گزینه چندان پافشاری نکرده و سایر راه ها را امتحان کنید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *