مقالات

جوایز ادبی معتبر – مهمترین جوایز ادبی دنیا

جوایز-ادبی-معتبر

جایزه پن آمریکا

در سراسر جهان جوایز ادبی زیادی به نویسندگان، شاعران و مترجمان اهدا می شود. در این بخش تعدادی از مهمترین این جوایز را بررسی می کنیم.

جایزه ادبی پن آمریکا یکی از جوایز ادبی معتبر است که برای اولین بار در سال 1963 راه اندازی شد. این جایزه از سوی انجمن قلم آمریکا که در راستای حمایت از حقوق بشر و آزادی قلم در آمریکا تاسیس شده بود به نویسندگان و روزنامه نگاران تازه کار اهدا می شود. این جایزه در رشته های مختلفی همچون پن فاکنر، پن همینگوی و غیره به معرفی برگزیدگان می پردازد.

جایزه ادبی نوبل

جایزه ادبی نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که هر سال به یک نویسنده تعلق می گیرد. این جایزه از سال 1895 در حال برگزاری است و به کتاب های انگلیسی زبان یا کتاب هایی که به انگلیسی ترجمه شده اند، اهدا می شود.

برنده این جایزه یک مدال طلا، دیپلم افتخار و جایزه نقدی از بنیاد نوبل دریافت می کند. میزان این جایزه نقدی به درآمد نوبل در آن سال بستگی دارد.

جایزه-ادبی-نوبل

جایزه-ادبی-نوبل

جایزه ادبی پولیتزر

جایزه ادبی پولیتزر در رشته های روزنامه نگاری، روزنامه نگاری آنلاین، ادبیات و موسیقی به برگزیدگان اهدا می شود. این جایزه از سال 1917 در آمریکا بنیان گذاری شده و به یاد جوزف پولیتزر، رزونامه نگار آمریکایی و از حامیان و بنیان گذاران مدرسه رونامه نگاری دانشگاه کلمبیا در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک برگزار می شود. این جایزه در 20 بخش اهدا می شود.

جایزه ادبی گنکور

جایزه ادبی گنکور یک جایزه فرانسوی است که در سال 1896 و بنا بر وصیت ادموند دو گنکور، نویسنده و منتقد فرانسوی راه اندازی شد. این جایزه هر سال به بهترین کتاب فرانسوی که در همان سال به چاپ رسیده باشد، تعلق می گیرد. هر نویسنده می تواند تنها یک بار در عمر خود این جایزه را دریافت کند. رومن گاری تنها نویسنده ای است که این جایزه دو بار در سال های 1956 به نام خود و 1975 با نام مستعار امیل آژار دریافت کرده است.

جایزه ادبی گنکور در چهار بخش برگزار شده و مبلغ بسیار کمی را به نویسندگان برگزیده اهدا می کند. اما شهرت بسیار خوبی برای آن ها به دنبال دارد.

جایزه-ادبی-گنکور

جایزه-ادبی-گنکور

جایزه ادبی من بوکر

یکی دیگر از جوایز ادبی معتبر جایزه من بوکر است که از سال 2005 در کشور بریتانیا آغاز به کار کرد. این جایزه به ارزش 50 هزار پوند بوده و به صورت سالانه برگزار می شود. هدف از برگزاری این جایزه انتخاب بهترین اثر انگلیسی زبان کشورهای مشترک المنافع انگلیس و ایرلند بود. در سال 2014 روند انتخاب برگزیدگان تغییر کرد و تصمیم بر این شد تا برندگان از میان تمام آثار انگلیسی زبان انتخاب شوند.

جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن

جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن که به نام نویسنده افسانه های کودکانه دانمارکی نامگذاری شده است، مهمترین جایزه ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که از آن به عنوان نوبل کوچک یاد می شود. این جایزه هر دو سال یک بار از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در دو بخش به نویسندگان و تصویرگران اهدا می شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *